The Nation-State and the Origins of Secondary Education in Argentina : the Case of the Colegio Nacional (National School)

Show simple item record

dc.creator Acosta, Felicitas María
dc.date.accessioned 2024-10-07T15:55:27Z
dc.date.available 2024-10-07T15:55:27Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Acosta, F. M. (2019). The Nation-State and the Origins of Secondary Education in Argentina: the Case of the Colegio Nacional (National School). Croatian Journal of Education, 22(2), 115-132.
dc.identifier.issn 1848-5189
dc.identifier.uri http://repositorio.ungs.edu.ar:8080/xmlui/handle/UNGS/1728
dc.description Fil: Acosta, Felicitas María. Universidad Nacional de General Sarmiento. Instituto del Desarrollo Humano; Argentina.
dc.description.abstract Este artículo se centra en los orígenes de la educación secundaria en Argentina. En particular, explora las posibles relaciones entre el modelado de instituciones educativas destinadas a la formación de élites políticas y la fabricación del Estado-nación. En Argentina, la creación de la educación primaria obligatoria y gratuita fue precedida por el desarrollo de la educación secundaria mediante la creación del colegio nacional. Estas escuelas se formaron durante la unificación política del territorio nacional después de las guerras internas posteriores a la independencia. Nótese el nombre dado a estas instituciones: escuelas nacionales. ¿Cómo aparecieron la nación y el estado en la organización de las escuelas nacionales? El artículo explora esta cuestión analizando los planes de estudio escolares y los informes de los rectores durante la configuración del colegio nacional entre 1863 y 1890.
dc.description.abstract This article focuses on the origins of secondary education in Argentina. In particular, it explores the possible relations between the modelling of educational institutions intended for the formation of political elites and the fabrication of thenation-state. In Argentina, the creation of free, compulsory elementary educationwas preceded by the development of secondary education through the setting up ofthe colegio nacional. These schools were formed during the political unification ofthe national territory after domestic post-independence wars. Note the name given to these institutions: national schools. How did the nation and the state appear in the organization of national schools? The article explores this question analyzing school curricula and rectors'reports during the configuration of the colegio nacional between 1863 and 1890.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher University of Zagreb
dc.relation http://dx.doi.org/10.15516/cje.v22i0.4131
dc.rights info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.rights https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.source Croatian Journal of Education. 2020; 22(2): 115-132
dc.source.uri https://cje2.ufzg.hr/ojs/index.php/CJOE/article/view/4131
dc.subject Argentina
dc.subject Currículos
dc.subject Configuración Nacional
dc.subject Territorio
dc.subject Escuelas Secundarias
dc.subject Curricula
dc.subject National Configuration
dc.subject Territory
dc.subject Secondary schools
dc.title The Nation-State and the Origins of Secondary Education in Argentina : the Case of the Colegio Nacional (National School)
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics